Csokimanó akcióban – A nassolás alapszabályai

Csokimanó akcióban – A nassolás alapszabályai

részlet Antal Emese Gyermek az asztalnál című könyvéből

Az édességek sok szülőnek okoznak fejtörést a mindennapok során, a gyerekek viszont egyöntetűen állítják: ők bizony nagyon szeretik.

Míg egyes anyukák, apukák teljes tiltólistára teszik a cukorkákat, csokoládékat, tortákat, addig más szülők az édesség megvonásával büntetnek. A véleményem az, hogy egyik megközelítés sem állja meg a helyét.

Ha tiltunk valamint, beléphet a „tiltott gyümölcs effektus” és csak azért is azt szeretné a gyerekünk. Másrészt nem szabad étellel sem jutalmazni, sem büntetni, mert megbélyegzünk így ételeket és egy helytelen „nevelési módszert” követünk.

Ne felejtsük el, hogy az édes íz szeretete velünk született. Ezért tanítani kell a gyermeket az édességek megfelelő fogyasztására!

A hozzátáplálás, bölcsődés-, óvodás-, kisiskoláskor a legmegfelelőbb arra, hogy idejében megtanítsuk a kicsiknek, hogy nem az édességgel kell jól lakni.  A tiltás azért sem jó, mert később akkor a zsebpénzéből veszi majd meg a gyerek. A csokoládé, cukorka egyetlen étkezést sem helyettesíthet.

Nem csak az édességeket szokták a gyerekek nassolnivalóként alkalmazni, de a sósak, nugátok, nyalókák, cukrok is nagy kedvencek. Mindegyiknél tartsuk be a mértéket, a sósoknál pedig még a sótartalomra is külön kell figyelemmel lennünk!

Jó ötlet lehet nassolnivalónak, ha olajos magvakat kínálunk a gyermeknek. Ezeknek jótékony zsírsavakat tartalmaznak, de ne felejtsük el, hogy sok kalóriát is találhatunk bennünk. A gyerek marka legyen a mérvadó, annyi egy adag, amennyi belefér így a tenyerébe. Figyeljünk arra, hogy a nagyobb gyerek ne vigyen magával magokat az iskolába, mert hancúrozás közben könnyen félrenyelheti azt!

Tanácsaim:

  • A főétkezések után kínálhatjuk a gyerekeket édességgel, de ne mindennap.
  • Hetente egyszer-kétszer szerepelhet az étrendben, de figyeljünk az adag-nagyságra is. Ne egy egész táblát tegyünk eléjük! Törjük kockákra a csokit és mindenki kapja meg az 1-2 kockányi részét.
  • Már a vásárlás során érdemes arra odafigyelni, hogy a kisebb kiszerelésű édességet válasszuk.
  • Nézzük meg, hogy milyen összetevőket tartalmaz a csokoládé. Mivel ebből az élelmiszerből tényleg kevésre van szükségünk, ne az ár legyen a döntő szempont.
  • Otthon is készíthetünk gyümölcs-, tej-, túróalapú desszerteket, így olyan és annyi összetevőt adhatunk a sütihez, amelyet mi szeretnénk. (Desszertek a receptgyűjteményben is szerepelnek.)
  • Nem csak a csokoládék esetében fontos a mértékletesség, a házilag készült süteményekből, tortákból mekkora szeletek vágunk, ill. ne adjunk egynél többet. Repetázni sem a desszertből kell. Magyarázzuk el a gyerekeknek, hogy miért ehetnek kevesebbet a csokoládéból, desszertekből
  • Általában a minél magasabb kakaótartalmú csokoládét javasoljuk, de gyerekek esetében a tejcsoki is jó választás, hiszen annak kalciumtartalma fontos a növekvő szervezet csontjaihoz.
  • Édesség vagy sós rágcsálnivalók evésekor sem szabad a televízió, a számítógép előtt ülni a gyereknek. Egyrészt nem tud az ételre koncentrálni, ezért nagyobb adagot és többet eszik meg „észrevétlenül”.

Ha az édességeket, sós rágcsálnivalókat egészséges korlátok közé szorítva vezetjük be gyermekünk táplálkozásába, akkor azt így szokja meg, és a későbbiekben sem fog eltérni az otthon tanultaktól.

Nassolásra, ha „csak úgy enne valamit” a gyermek, nemcsak az édességek jussanak az eszünkbe. Édesebb gyümölcsök is enyhítetik az édes íz iránti igényét a gyermeknek. Gondoljunk az almachipsre, sült almára, dinnyére, eperre, aszalt gyümölcsökre

Tudta-e?

A csokoládé fő összetevői a kakaópor, a kakaóvaj és a cukor, tejcsoki esetén a tejpor. A fehércsokiban egyáltalán nincs kakaópor, ezért nem is számít igazi csokoládénak.

 

TIPPEK

  • Ne az édességgel jutalmazzunk, büntessünk! Legyen ez egy matrica, közös játék – ezeket ajánljuk fel inkább a gyermeknek!
  • A főétkezés után kínáljuk a desszertet.
  • Az édesség adagját mindig kontrolláljuk mi, szülők.
  • Tartsunk otthon egy édességdobozt, amiből mindig csak egyet választhat a gyerek.
  • Kevés édességet tartsunk otthon!
  • Édesség fogyasztása után főleg figyeljünk arra, hogy fogat mosson a gyermekünk!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.