Fejlesszük-e a gyereket és hogyan? Fejlesztés minimál stílusban…

Fejlesszük-e a gyereket és hogyan? Fejlesztés minimál stílusban…

 

Rengeteg lehetőség adódik manapság, akár már csecsemőkorban fejlesztő foglalkozásokra tudjuk hordani gyermekünket. Babaúszás, éneklős-játékok, fejlesztőpedagógusok által komponált gyakorlatsorok. Magam is kipróbáltam annak idején jó néhányat, de őszintén be kell látnom, hogy engem jobban szórakoztatott a dolog, mint a fiamat. Minden szülő szeretné, hogy az ő kislánya, kisfia legyen a legokosabb, legügyesebb a világon. Nade mi tehetek én ezért? Lehet, hogy csalódást okozok ezzel, de nem feltétlenül az a megoldás, hogy fejlesztő foglalkozásról fejlesztő foglalkozásra cibáljuk a gyereket. A kulcs az ennél jóval egyszerűbb eszközökben rejlik.

Az biztos, hogy minden gyerek más, és mindegyik jó valamiben. Azt javaslom, hogy szülőként ne a gyengeségek, hanem épp az erősségek felől közelítsünk hozzájuk. Fedezzük fel, mi az, amiben jók, amihez van érzékük, és ezen a területen segítsük őket minél több tapasztalathoz jutni. Régóta tudjuk, hogy az iskolai eredmények semmilyen összefüggést nem mutatnak a későbbi boldogulással. Legnagyobbjainkat eltanácsolták az iskolából (pl. Churchill), mert sehogyan sem feleltek meg a sztenderd elvárásoknak.

Szülőként meg kell tanulnunk elengedni, hogy gyermekünkből mindenképpen jó teljesítményt passzírozzunk ki minden területen. Már óvodás korban erős a verseny, rengeteg a teljesítményhelyzet, mindenki azt keresi, melyik az a terület, ahol még fejlődni kell. Ne gondoljuk, hogy ebből gyerekeink semmit sem fognak fel, és nem érzik, hogy nem elég jók, úgy ahogy vannak. Többet nem akarhatunk szülőként, minthogy gyermekünk azzá váljon, aki ő valójában. Azaz derüljön ki mindaz, amiben jó, amit szeret, amit élvez, és valahogy majd meglesz a többi nélkül. Csakis így lehet boldog. Rengeteg 40-50-es éveit taposó, amúgy sikeresnek tűnő embert ismerek, aki mostanában jött arra rá, hogy nem a saját életét élte eddig.

Az 5 legjobb fejlesztő módszer

  1. Esti meseolvasás – Megszámlálhatatlan pozitív hatása van a nyilvánvalóakon túl is. Amellett, hogy rohamosan bővíti a szókincset, így a verbális kifejezőkészséget (a vezetői pozíció egyik legfontosabb kritériuma!), a képzelőerőt, emocionális intelligenciát, erkölcsi érzéket, csökkenti a szorongást, segít feldolgozni a problémákat, és az esti rutin részeként lelassít, álomba ringat. Az alvás pedig elengedhetetlen a tanultak beépüléséhez.
  2. Közös ebédek, vacsorák – Régóta tudjuk, hogy azok a gyerekek, ahol a család minden este együtt leül vacsorázni az asztalhoz (a tv-t persze kikapcsolják) sokkal jobb kommunikációs készséggel bírnak, mint azok, akik összevissza, tv előtt, vagy magányosan esznek. Ennek az az oka, hogy ilyenkor nemcsak élvezik a közösen elfogyasztott ételt, hanem egymás társaságát is. Megbeszélik ügyes bajos dolgaikat, kivel mi történt aznap. Így a problémák, érzelmek kifejezését, megbeszélését már szinte a cumisüveg tartalmával együtt szívja magába a gyerek. Emellett növeli a család intimitásának, összetartozásának mértékét is a közös étkezés/beszélgetés kombó, és olyan érzelmi biztonságot nyújt, ami elengedhetetlen a kiegyensúlyozott fejlődéshez.
  3. Testi érintés – Csiklandozás, birkózás, ölelgetés. A testi tudatosság, mozgáskoordináció, gyorsaság itt kezdődik. Aztán remélhetően sok szabad mozgással folytatódik, napi több óra rohangálással, fára mászással, hintázással.
  4. Erősségek kiemelése – Legcsodálatosabb feladatunk szülőként segíteni gyermekeinket abban, hogy azzá válhassanak, akik. Ehelyett sokan azon igyekeznek, hogy azzá váljon a gyerek, amivé a szülő nem tudott. Sok lehetőséget, irányt mutatunk, de saját érdeklődésének és képességeinek megfelelően fogja kiválasztani a maga útját. Jobban jár, ha a tükörben a legszebb arcát látja, azaz amiben ügyes, amit szeret, ami jól megy. Segítsünk hát felfedezni ezt az arcot neki, és hányjunk fittyet a „hiányosságokra”.
  5. Szabad játék, szabad rajz – Nagyobb szerepe van az ürességnek, unalomnak, mint gondolnánk. Még mielőtt a fiam megszületett volna, elhatároztuk, hogy nem lesz sok játéka. Maximum egy fakocsi és egy kukoricacsuhé baba. Persze ez nem jött össze, roskadoznak a polcai a játékoktól. De olyan átszellemülten játszani sose látom velük, mint egy darab faágból képzelt pisztollyal, vagy egy kötéllel, párnákból készített hajóval. A semmiből hoz létre valamit. A minimál eszköz és az üres papír az, ami a belső erőforrásokat megmozgatja a gyerekekben, így valóban fejlesztő hatása van.

 

Pethő Orsolya

pszichológus

további nevelési tanácsok: www.kolyokszerviz.hu

 

Címkék:
,
Nincs hozzászólás

Mondd el a véleményed

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

#Kövess minket az Instagram oldalán is!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Az oldal sütiket használ a jobb felhasználó élmény érdekében. A legújabb EU adatvédelmi törvénynek (GDPR) megfelelően kezeljük adataidat. Részletes tájékoztatót az adatkezelési tájékoztatónkban olvashatsz. Az "ELFOGADÁS" gombra kattintva elfogadod a sütik használatát.

Bezárás