Az ADHD és (alternatív) kezelési lehetőségei

Az ADHD a figyelemzavarral és hiperaktivitással járó viselkedési jellegzetesség rövidítése (Attention Deficit and Hyperaktivity Disorder). A figyelemzavar, túlmozgékonyság, impulzivitás területén mutat jellegzetes tüneteket. Diagnosztizálása gyermekpszichiáter kompetenciája. Kezelése multimodális.

Gyógyszeres kezelés

Tapasztalataim alapján elsősorban iskolás gyermekeknél merül fel a gyógyszeres kezelés szükségessége. A hazánkban leggyakrabban alkalmazott gyógyszer a Ritalin (metilfenidát). A Ritalin mellett azonban egyre többször írják fel a gyermekpszichiáterek a Stratterát (atomoxetin) is, mely egy nyújtott hatású készítmény. Amennyiben gyógyszeres kezelésre kerül sor, beszéljünk az orvossal a lehetséges mellékhatásokról! A gyógyszer szedését önkényesen ne függesszük fel!

Kognitív viselkedésterápia

A kognitív viselkedésterápiát gyermekpszichiáterek és szakpszichológusok tartják (pl. Vadaskert). A terápia alapját képezik a következetesen megtartott szabályok, a világos pozitív és negatív következmények, a gyermek nehézségeire megoldást nyújtó stratégiák alkalmazásának elsajátítása.

Szülőtréning

Az ADHD-s gyermekek nevelését a szülőknek is tanulniuk kell. Egy ilyen tréning során a szülők sok olyan apró praktikát sajátíthatnak el, melyek alkalmazásával a hétköznapok kiegyensúlyozottabbá válhatnak, a viták, veszekedések száma csökkenhet, a szülő-gyermek kapcsolat harmonikusabbá válhat.

Mozgásterápiák

A szenzomotoros fejlesztés egyre fontosabb szerepet kap az ADHD-s gyermekek kezelése során. Érdemes 10 éves kor előtt beiktatni a gyermek életébe ezt a fejlesztő módszert. A mozgásterápia elkezdése előtt mozgásvizsgálaton szükséges részt venni, hogy pontosan lássa a terapeuta, mely területeken és milyen mértékben mutat eltérést a gyermek idegrendszeri fejlődése az adott életkorban elvárt szinthez képest.

AVS (audio-vizuális stimuláció)

Az AVS, vagy fény-hang terápia hazánkban kevéssé ismert, pedig Amerikában és Kanadában az egyik leghatékonyabb módszernek bizonyult az elmúlt években nemcsak az ADHD-s és tanulási zavaros gyerekek kezelésében, hanem bárkinél a tanulási képességek kiszélesítésében (pl. Shealy Intézet, Missouri USA). Speciális vizsgálatokkal kimutatták, hogy a villogó fények hatására megváltozik az egész agykéregben az agyhullám-aktivitás, emelkedik az intelligenciaszint, csökken a szorongás, javul a figyelem, a tudatos koncentráció.

Neurofeedback

A neurofeedback, másik nevén EEG-biofeedback alkalmazása során jutalmazással megtanítják a gyermeknek, hogy milyen az optimális agyműködés koncentrált figyelemnél. A kívánt hatás elérése érdekében 20-40 foglalkozásra van szükség a szakemberek szerint.

Étrendterápia

Az ADHD-s gyermekek étrendjére különösen érdemes odafigyelni! Köztudott, hogy az édességek, cukrok, cukrozott italok képesek szélsőséges mértékben felpörgetni az ADHD-s gyerekeket, ezért ezeket mindenféleképpen kerüljük! Fontos, hogy olyan táplálékot kapjanak a gyerekek, melyek biztosítják az egyenletes vércukorszintet (pl. teljes kiőrlésű gabona). Sok gyereknél már egy próba glutén- és tejmentes diéta kapcsán is csökkenhetnek egyes tünetek (az ételallergia v. -intolerancia kivizsgálása érdekében keressünk fel gasztroenterológust). Ugyanez vonatkozik az esetleges ásványianyag- és zsírsavhiányra is. A táplálékkiegészítők, vitaminok (pl. D-vitamin, komplex B-vitamin, halolaj) szedésével kapcsolatban kérjük ki a gyermek orvosának tanácsát!

A fentiek mellett egyre több alternatív módszer jelenik meg az ADHD kezelésével kapcsolatban, például CogniPlus terápia, fejlesztő falmászás, állatterápiák (lovasterápia, kutyaterápia), de akár a homeopátiát is említhetném. Minden gyerek más, meg kell keresnünk a számára leghatékonyabb fejlesztő módszert annak érdekében, hogy kiegyensúlyozott felnőtt válhasson belőle, hogy úgy érezze, vannak szárnyai!

„Az oktatási rendszer feladata lett volna kiművelni, megtanítani, megerősíteni, megnevettetni engem, de legfőképpen megmutatni az élet szépségeit. Hogy milyen szép vagyok ÉN. Ebből az oktatási és nevelési rendszerből teljesen legyengülve, leverten, szétzúzva, rosszkedvűen és letört szárnyakkal jöttem ki, ráadásul elhitették velem, hogy nincsenek is szárnyaim. Hogyan is láthatnám meg saját szépségemet, amikor nincs önbizalmam? De szép vagyok! Mindannyian szépek és isteniek vagyunk. Csak olyan környezetre van szükségünk, amiben ezt felismerhetjük.” (Marko Ferek: Hiperaktív álmodozók)

Szakértő: Fekete Tímea – Erdei TanOdú – Csepeli Mozgásfejlesztő Központ

Vélemény, hozzászólás?